De Onderbuik

De Onderbuik




Deze blog is een reactie op het artikel "Mijn onderbuik verlangt naar een betere wereld" van Asha ten Broeke dat 16 december 2016 was gepubliceerd in de Volkskrant (http://ashatenbroeke.nl/2016/12/23/mijn-onderbuik-verlangt-naar-een-betere-wereld/)

Ik heb met veel interesse het artikel van Asha ten Broeke gelezen waarin zij stelt dat linkse politici enkel luisteren naar rechtse onderbuikgevoelens. Deze politici vergeten hierbij het gevoel dat veel linkse kiezers hebben over opvang van vluchtelingen. De schrijfster vindt dat politici, a la Merkel, eigenlijk een Nederlandse 'wir schaffen das' boodschap moeten verkondigen. 

Mijns inziens maakt ten Broeke een aantal zeer slechte aannames, die ik zelfs als kwalijk zou kunnen beschouwen. Haar aanname gaat ervan uit dat rechtse kiezers geen gevoel hebben bij het zien van de mensonterende beelden uit Syrië. Alsof rechts geen hart heeft. 'Links heeft niet de monopolie van het hart', is een bekende uitspraak van Frits Bolkestein, waar ik dan ook volledig achtersta. Het is te makkelijk om te stellen dat als mensen kritisch zijn tegenover het asielbeleid dat dat automatisch wil zeggen dat ze geen hart hebben. Het grote verschil zit namelijk niet in het gevoel. Ik krijg namelijk een brok in mijn keel als ik kijk naar die verschrikkelijke beelden van vluchtelingen die met een bootje de overstap naar Europa proberen te maken. Nee, het grote verschil zit hoe je er mee omgaat. In een ideale wereld zou ik ook iedereen het beste gunnen. Voor iedereen voldoende te eten, goed onderwijs, een dak boven hun hoofd en ga zo maar verder. 
Helaas leven wij niet in een perfecte wereld. Wij leven in een zeer complexe wereld, een Disney oplossing zoals 'wir schaffen das' zoals ten Broeke is daarom ook totaal onrealistisch. 

Het is veel te makkelijk om te schreeuwen dat je streeft naar een betere wereld. Het lijkt alsof dat je een 'beter' mens maakt maar eigenlijk maakt het je vooral zeer naïef. Hoe kan ik het iemand kwalijk nemen dat iemand gaat protesteren tegen een asielzoekerscentrum in haar wijk als tegelijkertijd haar opa niet de zorg krijgt die hij verdient. Het is dan voor mij niet meer dan logisch dat zo iemand dan ageert tegen het vluchtelingenbeleid. 'Wake up' zou ik dan willen zeggen tegen ten Broeke. Schreeuwen zonder concrete oplossingen te bieden is namelijk het makkelijkste wat er is. Het beste voorbeeld hiervan is haar vraag waarom de internationale samenwerkingsverbanden, zoals bijv de EU en de NAVO niks doen aan de situatie in Syrië. Heb je überhaupt iets gelezen of geleerd van de resultaten van het militair ingrijpen in Libië? Dat land is volledig ontwricht, gedestabiliseerd en de toekomst van haar volk totaal uitzichtloos. Hoe komt dat? Omdat net zoals in Syrië het verhaal laat zich niet samenvatten door 'good vs. bad guy'. Je leeft echt in een Disney wereld als je denkt dat je door militair ingrijpen de situatie daar wel even oplost. Hoeveel oorlogen hebben we wel niet in Europa gehad voordat we een situatie kregen van relatieve vrede en stabiliteit?

Het is goed dat je streeft naar een ideale wereld maar doe dit wel zonder je naïviteit. Iedereen kan namelijk zeggen dat ze het zo erg vinden wat er gebeurt in de wereld. Maar daarmee maak je het leven en de toekomst van geen enkele vluchteling beter. Ook als je 1000 vluchtelingen extra opneemt zijn nog steeds 100000 anderen die niet worden opgenomen. Mijn onderbuik verlangt ook naar een betere wereld zoals die van ten Broeke maar kom voor je eigen bestwil uit die Disney wereld.


Reacties